Support
Öppningstider Mån-Fre 08-16
SÄLJ
Har du några frågor eller
önskar en offert?
 
0703-827474
SUPPORT & REKLAMATIONER
Har du frågor eller funderingar?

0703-827474
ADRESS
Besöksadress:
Bredgatan 19,

252 25 Helsingborg
 
Vanliga frågor

Våra teamshoppar är öppna under kortare perioder som överenskommits med ditt företag eller klubb. Det kommer att göra det möjligt för oss att samla in alla beställningar och skicka dem till produktion.

 

Du kan inte komma åt butiken när den har stängt. Du bör kontrollera med ansvariga i ditt företag / klubb om det finns planer på ytterligare en öppning senare.

Vi har fyra typer av betalning från Klarna. Faktura-, direkt-, kreditkort- eller

företagsbetalning för samlad betalning. Faktura är inställd som standard, då betalar du först när du har fått dina varor.

 

 

Du kommer automatiskt att få ett användarkonto i vårt system om du inte redan är kund. Detta kommer att ske i betalningsfönstret.

Om du har flyttat och din adress inte stämmer med det nationella registret, nekas automatiskt betalning mot faktura.

 

Klarna accepterar kredit till en viss nivå. Klarna gör kreditkontroll i sin egen databas med kundhistorik. Du kommer att få upp andra alternativ för betalning.

 

Problem med betalning riktade till Klarna Support när de hanterar alla transaktioner för oss.

Du kan hämta en kopia av din faktura från www.klarna.se.

 

Här måste du skriva in den e-postadress du använde när du köpte från oss. Du kommer att få ett mail med en länk till dina fakturor. Alternativt kan ditt personnummer eller fakturanummer anges.

Du har också möjlighet att skjuta upp betalning på faktura.

Eftersom det inte finns någon ånger- eller bytesrätt är det mycket viktigt att du kontrollerar storleksguiden för varje produkt du tänker köpa. Läs instruktionerna i guiden noga.

 

Guiden ligger synlig under alla produkter.

 

För att få så rätt mått rekommenderar vi at du tar hjälp vid måttagningen.

Skall varorna levereras via sportbutik eller på annan leveransadress så kommer det att stå på orderbekräftelsen.


 

 

Generellt blir det leverans 5-6 veckor efter att Teambutiken har stängt. Stängningsdatum kommer att stå på din orderbekräftelse tillsammans med Projektnamnet och Teambutikens namn.

 

Skall varorna levereras via sportbutik eller på annan leveransadress så kommer det att stå på orderbekräftelsen.

Normal levereras av lagerförda produkter sker inom 2 veckor, under högsäsong kan det ta något längre tid. Om någon av de varor du beställt inte finns i lager meddelar vi dig detta, samt beräknad leveranstid. (Med reservation för slutsålda produkter.) Restnoterade varor levereras fraktfritt i efterhand.

Det är inte möjligt att byta speciellt framtagna teamkläder. Produktionen av kläder för ditt företag eller din klubb produceras på beställning och det finns ingen lagerföring av dessa varor. Ofta brukar man kunna få sålt eller byta kläder internt i sitt företag eller sin klubb.

 

Bytesrätt och ångerrätt gäller endast när man handlar i vår standardshop med lagerförda produkter.

Outlösta paket skickas tillbaka till Original. Om du önskar att paketet skickas till en ny adress eller att vi sänder ut paketet igen tillkommer en expeditionsavgift på 200 kr som täcker hantering och fraktkostnader.

Säljare: Original Teamwear Sweden AB, Masteveien 3, Postboks 123, 1483 HAGAN, NORGE , telefon: +47 67 06 23 00, E-post: support@original.se Organisationsnummer: 556701-2447

Med Köpare avses: Den person som är registrerad som köpare i beställningen och som är anställd i det företag eller medlem i den klubb och blir följande benämnd som kunden, du, dig, din eller ditt.

Vi vill göra er uppmärksamma på att försäljningen sker genom via klubben/företaget överenskomna villkor, och således räknas som HANDEL MELLAN FÖRETAG (B2B) utan ÅNGERRÄTT. Det är därför viktigt att företagets anställda och klubbmedlemmar informeras om detta innan de handlar och beställer varorna.

INFO:Webbshopen för klubben/företaget är upprättad genom ett avtal mellan klubben/företaget och Original.

Det är därför viktigt att informera er om att all handel via denna webbshop är B2B (handel mellan företag) och inte ett vanligt konsument köp.
 
B2B (Handel mellan företag)
Avtalet mellan klubb/företag och Original går ut på att köparen (anställd/medlem) ges möjlighet att beställa specialanpassade kläder med klubb-/företagsprofilering till förmånliga villkor.

Webbshopen för de profilerade kläderna är endast tillgänglig via ett godkänt inloggningsnamn och lösenord inom angivna tider. Detta tilldelas genom klubben eller företaget.

 
Bindande order, Ändring av order
Beställningen är bindande när den är registrerad i vår webbshop när den stängs. När vi har fått din beställning, skickar vi automatiskt en orderbekräftelse till dig. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du fått den så att den överensstämmer med din beställning.

ÄNDRING/AVBESTÄLLNING:
Det är endast möjligt att ändra storlek så länge som webbshopen för din klubb/företag är öppen. Önskar man lägga till produkter, måste befintlig order tas bort och en ny beställning läggas in.    Ordern kan avbeställas så länge webbshopen för din klubb/företag är öppen. Det belopp som belastar ditt konto kommer att återföras till ditt konto via Original OBS! All ändring måste ske via e-post till support@original.se 

 

STORLEKAR:
Det är viktigt att använda vår storleksguide innan du beställer.
Det finns olika storleksguider för olika produkter.
Dessa produkter är inte lagervaror och kan INTE bytas eller returneras för försäljning på den öppna marknaden. Varorna blir producerade efter beställning med klubb/företagsdesign enligt de storlekar som läggs in i beställningen. 

Frågor angående storlekar: Ta kontakt med support@original.se för beställning av dessa.

 
Ångerrätt:
Det är ingen ångerrätt på avtalsprodukter enligt B2B avtalet mellan Original och klubben/företaget. Anställd eller klubbmedlem kan inte åberopa ångerrätten då dessa produkter är specialanpassade och kundunika Enligt Distans- och hemförsäljningslagen 2 kap. 5 § Distansavtal om varor och icke finansiella tjänster gäller inte sedvanlig ångerrätt om "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Vilket du informeras om här. 

 

Priser
Pris på de profilerade kläderna ges i enlighet med ett avtal med klubben/företaget och kommer att visas vid inloggning. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) Moms ingår med 25 %.
 
Leveranstid och villkor:

Vi levererar varor endast inom EU. Leveranstiden beror på hur länge kunden har kommit överens om att portalen (webbshopen) kommer att vara öppna. I regel kommer detta att vara 14 dagar. Därefter skickas går alla beställningar tillsammans till fabriken. Produktionstiden är från 4 till 6 veckor beroende på hög-/lågsäsong. Varorna blir individuellt förpackade för varje beställning och skickas vanligtvis med post direkt till den adress du angav i din beställning - om inte annat avtalats med kunden.
 
Vid sändning med Posten MyPack kommer det att skickas en länk via e-post så att du kan söka och hitta historik på paketen - och skriva ut en avi kopia av om du behöver det. Har du angivit ditt mobilnummer får du ett SMS när paketet kan hämtas på posten eller utlämningsställe
 
Frakt:
Alla beställningar debiteras med fast porto, SEK 99:- oavsett storleken på beställningen när den skickas direkt till din hemadress. Har klubben/företaget valt samlad leverans till en adress tillkommer ingen fraktdebitering på beställningen.
 
Outlösta försändelser:
När varorna anlänt till ditt utlämningsställe måste dessa hämtas inom 14 dagar. Ej uthämtade varor kommer att returneras till oss Outlösta försändelser debiteras med 200 SEK för att täcka leverans och administrationskostnader.
 
Produktion:

Produktionen av våra sportkläder sker i Tabor, Tjeckien. Högt kvalificerade yrkespersonal inom forskning och utveckling säkerställer att varje plagg med Kalas-logo håller sina löften och uppfyller alla krav för en aktiv idrottsman.

Vi använder inte barnarbete eller exploaterande produktionssätt.

 
Reklamationer/Garanti

Om det saknas eller är något fel på varorna du köpt ska du givetvis reklamera dessa. Kontakta Original för information om hur du ska göra.  Vi lämnar 2 års garanti på sömmar, blixtlås och eventuella fabrikationsfel. Och repareras kostnadsfritt under garantitiden. För båda parters bästa vill vi dock att du påtalar eventuella brister och fel snarast möjligt. Om du inte reklamerar inom 2 år, förlorar du rätten till reklamation. Garanti gäller ej för normalt slitage eller oaktsamt handhavande av produkterna.


Om du mottar en felaktig vara vill vi att du gör följande:


Synligt fel: Ska anmälas direkt på posten/utlämningsstället vid mottagandet av varan.
Dolt fel: Ska anmälas till Original inom tre dagar från mottagandet av varan.

Det kan förekomma färgavvikelse på + / - 5% på grund av olika kvaliteter och egenskaper av material har olika glans och absorberar färgen olika.

Tvister:
Här kan du få hjälp att lösa tvister om inköp på nätet inom EU: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV

Betalning:
All betalning av individuella beställningar genom klubbens/företagets webbshop sker med betal eller kreditkort - Visa eller Mastercard till de avtalade priserna. Betalningen sker vid beställning och beloppet kommer att dras omgående.

 
Tryckfel/Bildfel
Original reserverar sig mot eventuella tryckfel i produktspecifikationer eller felaktigheter på produktbilder. De bilder som presenteras av respektive produkt skall ses som vägledning och kan ej garanteras återge produktens exakta utseende. Färger är ofta svårt att visa på ett korrekt sätt på olika bildskärmar.

 

Force majeure:
Krig, naturkatastrofer, terroristhandlingar(terroristdåd), strejk/arbetskonflikter, politiska beslut, missade leveranser från underleverantörer, dyra omständigheter samt liknande situationer utanför vår kontroll som vi rimligen inte kunde förutse eller övervinna eller undvika konsekvenserna av, och som påverkar befintliga avtal, skall utgöra grund för att Original frigörs från det nämnda avtalet.

Kontaktuppgifter:
Original Teamwear Sweden AB
Masteveien 3, Postboks 123
1483 HAGAN, NORGE

Tel: +47 67 06 23 00
E-post: support@original.se

Eftersom det inte finns någon ånger- eller bytesrätt är det mycket viktigt att du kontrollerar storleksguiden för varje produkt du tänker köpa. Läs instruktionerna i guiden noga.

 

Guiden ligger synlig under alla produkter.

 

För att få så rätt mått rekommenderar vi at du tar hjälp vid måttagningen.
Våra plagg är tillverkade av de yppersta av tekniska material på marknaden. Följ därför våra tvätt- och skötselanvisningar noga, så kan du ha lång glädje av dina kläder.

Tvätt:
Stäng alla dragkedjor och eventuella kardborreband, vänd plagget ut och in. Tvätta på låga temperaturer, max 40’C. Använd endast flytande tvättmedel utan blekmedel. Använd inte mjukmedel eller torktumlare, då det ödelägger elasticiteten och plaggets tekniska egenskaper. Häng plagget för att torka, men undvik direkt solljus.

Skötsel:
Användande av ryggsäck, vätskebälten etc. som är försedda med kardborreband eller andra hårda, grova eller vassa detaljer som nöter direkt mot plagget kan orsaka friktionsskador och ödelägga plaggets utseende och funktion.

Vi lämnar 2 års garanti på sömmar, blixtlås och eventuella fabrikationsfel. Vi reparerar kostnadsfritt under garantitiden. För båda parters bästa vill vi dock att du påtalar eventuella brister och fel snarast möjligt.

 

Om du inte reklamerar inom 2 år, förlorar du rätten till reklamation. Garanti gäller inte för normalt slitage eller oaktsamt användande av produkterna. Det kan förekomma färgavvikelse på + / - 5% på grund av olika kvaliteter och egenskaper  i materialet vilket ger olika glans och absorberar färgen olika.

 

Ladda ner och fyll i reklamationsrapporten och skicka til support@original.se.

 

Ladda ner reklamationsrapport